Інформаційний портал
Споживач має право на зміну постачальника шляхом укладення нового договору про постачання електричної енергії споживачу з новим постачальником. Процес зміни споживачем постачальника електричної енергії забезпечується суб'єктами (учасниками) ринку електричної енергії та учасниками роздрібного ринку електричної енергії, які задіяні в процесі зміни постачальника і забезпечують інформаційний обмін при такій зміні на безоплатній основі. Зміна постачальника за ініціативи споживача повинна бути завершена протягом періоду, що починається з дня повідомлення споживачем нового постачальника про намір змінити попереднього постачальника, але в термін, що не перевищує 21 календарний день з дня зазначеного повідомлення. Днем повідомлення споживачем про намір змінити постачальника вважається дата зафіксованого звернення споживача до нового постачальника про намір укласти з ним договір про постачання електричної енергії. Якщо споживач має чинний договір про постачання електричної енергії з фіксованим терміном дії, щоб уникнути штрафних санкцій за дострокове розірвання договору споживач повинен повідомити нового постачальника про намір укласти з ним договір про постачання електричної енергії за 21 календарний день до дати закінчення терміну дії чинного договору. В рамках однієї процедури зміни постачальника споживачем відповідно до визначеного цим розділом порядком можлива зміна тільки одного постачальника. При цьому споживач може ініціювати кілька процедур зміни постачальника одночасно. Повідомлення про намір укласти новий договір з новим постачальником надається у вигляді заяви-приєднання до договору про постачання електричної енергії споживачу на умовах оприлюдненої комерційної пропозиції постачальника, а якщо сторони дійшли взаємної згоди укласти договір на умовах, які оприлюднена комерційна пропозиція постачальника не містить, в повідомленні про намір укласти новий договір з новим постачальником споживач повинен надати наступну інформацію: 1) персональні дані (прізвище, ім'я, по батькові) споживача, уповноваженої особи або найменування компанії (для юридичної особи), а також для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців виписку з ЄДР, роздруковану з Інтернету, або копію довідки або копію виписки з ЄДР ; для фізичних осіб: копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера або реєстраційного номера картки платника податків або номер та серія паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера, офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади і мають відмітку в паспорті); 2) контактні дані (номер телефону, електронна пошта, поштова адреса для листування тощо); 3) ЕІС-код (и) точки обліку електроенергії по об'єкту (об'єктам) споживача; 4) найменування чинного постачальника; 5) інші дані, передбачені заявою-приєднанням до договору поставки електроенергії споживачу відповідно до цих Правил (якщо споживач вибрав певну комерційну пропозицію нового постачальника), інші документи, які можуть бути необхідними відповідно до обраної комерційної пропозиції; 6) згоду на обробку персональних даних і використання їх для отримання інформації про споживача від адміністратора комерційного обліку. Датою початку процедури зміни постачальника вважається дата отримання всіх необхідних даних. У разі отримання неповних даних постачальник повинен повідомити про це споживача. Після отримання всіх необхідних даних постачальник протягом дня повинен надати споживачеві підтвердження про початок процедури зміни постачальника і укладення з ним договору про постачання електричної енергії. Новий постачальник повинен протягом трьох робочих днів направити запит до адміністратора комерційного обліку про зміну постачальника. Після отримання та перевірки запиту на зміну постачальника адміністратор комерційного обліку протягом наступного дня повинен направити постачальнику послуг комерційного обліку споживачів запит на контрольне зняття даних. Адміністратор комерційного обліку не пізніше ніж на наступний день з дня отримання запиту на зміну постачальника повинен сформувати прогнозні обсяги споживання по точці обліку на заплановану дату зміни постачальника. У разі відсутності можливості зміни постачальника адміністратор комерційного обліку повідомляє про це новому постачальнику із зазначенням причини відмови в забезпеченні зміни постачальника, що є підставою для зупинки (анулювання) процедури зміни постачальника. Адміністратор комерційного обліку може відмовити в забезпеченні зміни постачальника в наступних випадках: 1) відсутності технічної можливості (невідповідність засобу комерційного обліку електричної енергії, режимів роботи, категорії надійності, обсягів споживання електричної енергії відповідно до заданої комерційної пропозиції постачальника) 2) відсутність у споживача чинного договору про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з відповідним оператором системи; 3) припинення електроживлення об'єкта (об'єктів) споживача за зверненням чинного постачальника. У разі отримання повідомлення від адміністратора комерційного обліку про відсутність можливості зміни постачальника новий постачальник повинен повідомити про це споживача протягом робочого дня після отримання повідомлення з наданням відповідного обґрунтування і рекомендацій споживачеві. Попередній постачальник після отримання від адміністратора комерційного обліку повідомлення про зміну постачальника повинен вжити всіх необхідних заходів у зв'язку з припиненням дії договору про постачання електричної енергії споживачу на заплановану дату зміни постачальника. До припинення дії договору про постачання електричної енергії споживачу попередній постачальник зобов'язаний забезпечувати постачання електричної енергії на умовах чинного договору. Попередній постачальник не пізніше ніж за 5 календарних днів до закінчення терміну дії договору про постачання електричної енергії споживачу повинен виставити споживачеві рахунок за електроенергію, сформований на підставі прогнозних даних комерційного обліку, наданих адміністратором комерційного обліку. Постачальник послуг комерційного обліку повинен передати адміністратору комерційного обліку фактичні дані на момент зміни постачальника. Протягом одного робочого дня після зміни постачальника адміністратор комерційного обліку направляє отримані фактичні дані попереднім і новим постачальникам. Зазначені дані є підставою для коригувальних взаєморозрахунків між споживачем і попереднім постачальником і вихідними даними для розрахунків споживача з новим постачальником. Якщо фактичні дані комерційного обліку перевищують прогнозні, споживач повинен протягом 5 робочих днів з дати отримання остаточного рахунку здійснити платежі на користь постачальника. Якщо споживачем здійснена переплата за прогнозними даними споживання, попередній постачальник повинен протягом 5 робочих днів повернути споживачеві надлишок коштів. Зазначені платежі повинні бути здійснені сторонами протягом 10 робочих днів після зміни постачальника. Якщо не пізніше, ніж за 3 календарних дні до дати зміни постачальника, споживач і / або новий постачальник (крім випадків укладення договору шляхом приєднання споживача до публічної комерційної пропозиції) виявили бажання зупинити процес зміни постачальника, новий постачальник повинен невідкладно повідомити про це адміністратора комерційного обліку . Таке звернення є підставою відмови адміністратора комерційного обліку в забезпеченні зміни постачальника. Новий постачальник на запит споживача повинен повідомляти йому про етап виконання процедури зміни постачальника. Датою зміни постачальника вважається дата зміни записів в реєстрах груп споживачів. Споживач має право протягом 14 календарних днів після зміни постачальника ініціювати процедуру переходу до іншого постачальника без оплати штрафних санкцій за дострокове розірвання договору.
Важливо: у разі заборгованості споживачем за рахунками попереднього електропостачальника, борг необхідно сплатити протягом 10 робочих днів від початку процедури зміни. Якщо споживач переплатив за рахунками попереднього електропостачальника (за умови попередньої оплати за спожиту енергію), електропостачальник має ініціювати повернення різниці коштів протягом 10 робочих днів від початку процедури зміни.
Існують певні відмінності в процедурі укладення договору для фізичних та юридичних осіб. У разі укладання договору для дому потрібно обрати вигідну для вас комерційну пропозицію, ознайомитися з умовами договору про постачання електроенергії та заповнити заяву на приєднання, у якій вказати обрану вами комерційну пропозицію. Разом із заявою кожен ОСР вимагає надати ряд документів, необхідних для укладення договору. Їх перелік необхідно уточнювати безпосередньо у ОСР. Якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх умов, то договір вважається укладеним з дати відкриття особового рахунка за об'єктом споживача або внесення змін до цього договору.
Укладаючи договір для бізнесу, варто звернути увагу на тип споживання електроенергії. Якщо ви споживач універсальної послуги, вам необхідно зазначити про це у договорі. Якщо ви споживач за вільними цінами, то ви укладаєте звичайний договір про постачання електричної енергії. В усьому іншому порядок дій однаковий для обох типів споживачів: обираєте вигідну для вас комерційну пропозицію, ознайомлюєтеся з умовами договору про постачання електроенергії, заповнюєте заяву на приєднання, у якій вказуєте обрану вами комерційну пропозицію. До заяви додаєте перелік документів, які вимагає ОСР для укладення договору.
Зверніть увагу: якщо ви користуєтеся сервісом електронного документообігу, то вам необхідно надати підписані документи відповідно до обраного сервісу електронного документообігу. Якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх умов, то договір вважається укладеним з дати відкриття особового рахунка за об'єктом споживача або внесення змін до цього договору.
Ні, не потрібно. Процедура зміни електропостачальника не передбачає обов’язкової умови розірвання договірних відносин з чинним постачальником. Згідно із законодавством, Споживач одночасно може мати декілька укладених договорів про постачання електричної енергії споживачу. Але протягом одного розрахункового періоду здійснювати постачання споживачеві може тільки один постачальник.
Зміна постачальника не скасовує дію укладених договорів про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії споживачу та не скасовує зобов’язання сторін таких договорів.
Правилами роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), надається право Споживачу лише змінити варіант оплати послуг з розподілу/передачі. Така оплата може відбуватись або споживачем безпосередньо оператору системи напряму, або через чинного постачальника.
Відмітка про обраний варіант оплати послуг з розподілу має бути зазначена у договорі про постачання електроенергії з обраним постачальником. Всі інші положення договорів з операторами системи продовжують діяти, і відповідно зобов’язання мають виконуватись, а рахунки – оплачуватись.
Процедура звітування для Споживача залишається незмінною. По закінченню розрахункового періоду споживач повинен подати звіт про спожиту електричну енергію Оператору системи розподілу, від мереж якого відбувається живлення підприємства Споживача. Окремий звіт подавати групі компаній Тolk не потрібно.
Зміна постачальника електроенергії – це крок, який кожен споживач робить з огляду на переваги одного постачальника над іншим. Якими можуть бути ці переваги і на що треба звертати увагу?
Перше й основне, що слід пам’ятати, це те, що при такій зміні у сенсі постачання самого продукту нічого не змінюється – електроенергію ви отримуватимете ту ж саму, мережі, якими вона передається, також одні для всіх споживачів.
Суттєво відрізнятися можуть послуги та сервіси, які надає той чи інший постачальник. А саме:
1. Електронна абонентська книжка/Особистий кабінет для Компаній, у якій Споживач може:
- переглядати та контролювати проведене нарахування за спожиту електроенергію;
- відслідковувати надходження коштів по проведеному платежу;
- переглянути сформовані податкові накладні;
- переглянути тарифи, за якими проводяться розрахунки;
- проаналізувати споживання електроенергії підприємством за попередні періоди;
- сформувати рахунок для сплати за електроенергію;
- переглянути договірні величини споживання електроенергії (ліміти) на рік;
- переглянути встановлені ліміти потужності та споживання електричної енергії;
- надіслати до постачальника запит та отримати відповідь, не звертаючись до ЦОКів, дистанційно!
2. Електронний документообіг – економія часу для керівників та бухгалтерів підприємств:
- сервіс для обміну документами через систему М.E.Doc (сервіс в першу чергу зручний для тих юридичних споживачів, які мають чинний кваліфікований електронний підпис (КЕП), а також він буде зручним для бюджетних установ, платників ПДВ, комунальних підприємств);
- користування системою електронного документообігу «Вчасно».
3. Онлайн-сервіси: можливість подавати заявку на постачання енергоресурсів онлайн, спілкування в онлайн-режимі.
- Індивідуальний супровід менеджерами та консультування
- Підбір індивідуальної пропозиції з огляду на обсяги споживання енергоресурсів, енергоаудит на підприємстві, супровід підприємства персональним менеджером товариства-постачальника.
Посилання на корисні ресурси:
https://ua.energy/ – Оператор системи передачі, адміністратор коммерційного обліку
https://www.nerc.gov.ua/ – НКРЕКП
https://www.kmu.gov.ua/ Кабінет Міністрів України
http://mpe.kmu.gov.ua/ Міністерство Енергетики України
https://www.oree.com.ua/ – Оператор Ринку
https://amcu.gov.ua/ Антимонопольний комітет України